Leverantörsfakturor från utländska leverantörer innebär betydande momskostnader, som ofta går att få tillbaka. Anspråksprocessen är dock komplex, vilket leder till att många företag inte får sina momsåterbetalningar.
Fakturor från många aktiviteter/inköp utomlands omfattar ofta moms, som du kan begära tillbaka från behöriga skattekontor. Återbetalningsprocessen kräver ingående kunskaper om lokal moms och momsregler för varor och tjänster, vilket leder till missade möjligheter.
Många leverantörer debiterar ofta felaktigt moms till sina utländska kunder p.g.a bristande kunskap om skattelagstiftningen vid gränsöverskridande handel. Denna felaktigt debiterade moms kan också begäras tillbaka direkt från leverantören, men många företag har inte den expertis som krävs på plats för att hitta dessa kostnader.
IT-tjänsteleverantörer/telekomföretag
Tillverknings- och produktionsföretag
Läkemedelsföretag
Detaljhandels-/konsumentvaruföretag
Företag inom industriell utrustning/byggföretag
Armaturer, formsprutningsmätare, skärutrustning och mönster.
Installation av maskiner, infrastruktur och rörledningar.
Evenemangshyra, infrastrukturkostnader som datacenter, tekniska supportkontor.
Ingenjörer, konsulter, advokater, fastighetsbyråer, underhålls-/förvaltningsavgifter
Lokalhyra, restaurang/catering, transport i samband med utbildningar eller evenemang utomlands.
Paketutgifter för utlandsresor som logi, bilhyra och flyg.
Kostnader för mineraloljeskatt, skatteefterlevnad för passagerarflyg, bränslefakturor, reparationer eller underhåll av företagsflyg.
Garantireservdelar som skickas utomlands, varor som köpts för tillverkningsprojekt utomlands – förtullad leverans eller lagring på datacenter utomlands.