Vilka typer av kostnader kan jag uppskatta momsåterbetalning för?

Företag kan återkräva moms på en rad stödberättigande utgifter, som kan definieras i tre olika grupper:

  • T&E (Travel & Entertainment Expense) avser affärsutgifter för anställda som reser när de gör affärer utomlands. Typiska T&E skulle kunna vara boende, måltider, transportkostnader, marknadsföringskostnader, kostnader som uppstår i samband med att delta i ett evenemang, en utställning eller en konferens, etc.
  • AP (konto betalningsfakturor) specificerar en transaktion mellan en köpare och en säljare och typiska exempel skulle relatera till professionella tjänster, utrustning, konsultation och juridiska avgifter, forskning och utveckling.
  • IC (Intercompany Expenses) avser interna transaktioner mellan två intresseföretag som lämnar in en koncernbeskattning eller finansiell rapport. Goda exempel är kontorskostnader, juridiska kostnader, gränsöverskridande försäljning / indirekta varor, administrativt / ekonomiskt stöd, internationellt projekt, internationella infrastrukturavgifter, garantier och så vidare.

I samtliga fall ska de uppkomna utgifterna vara motiverade med avseende på verksamhetens karaktär och det är normalt vad skattemyndigheten kräver att den sökande ska bevisa.

T & Es betalas vanligtvis via företagets kreditkort, utfärdade för alla resande anställda och i vissa extremt sällsynta fall – kontant. Det är därför vi har utformat en lösning som gör det möjligt att analysera kreditkortsdata-transaktioner så att vi kan ge våra kunder en momsrapport, även innan vi har granskat fakturorna (skanningar eller original).

AP- och Intercompany-fakturor täcks normalt genom en banköverföring mellan organisationerna.

VAT manager